Zgodnie z literą prawa, zarządca lub administrator danej wspólnoty mieszkaniowej ma obowiązek rozliczania należności za zużycie wody oraz ciepła w danym miejscu. Wszelkie kwestie powinny zostać zawarte w odpowiednim regulaminie. Są to kwestie mało jednoznaczne i jednocześnie bardzo problematyczne, które budzą wiele wątpliwości w interpretacji przepisów oraz ich regulacji. Wielu właścicieli budynków i wspólnot mieszkaniowych ma problemy związane z tą kwestią. Czy da się je rozwiązać w odpowiedni sposób? Podpowiadamy.
Rozliczanie zużycia wody i ciepła we wspólnocie mieszkaniowej
Rozliczanie zużycia ciepła dostarczanyego do wspólnoty mieszkaniowej reguluje ustawa Prawa energetycznego (Dz.U 1997 Nr 54 poz 348). Zgodnie z jej treścią, koszty ciepła i zużycia wody powinny być rozliczane w opłatach pobieranych od poszczególnych mieszkańców danych lokali mieszkalnych. Ich koszt powinien być ustalony w taki sposób, aby zapewnić pełne pokrycie kosztów wydanych na zakup ciepła i zużycia ciepłej wody przez wspólnotę mieszkaniową.
Zarządca bądź właściciel wspólnoty mieszkaniowej może dowolnie określić sposób na rozliczenie poboru ciepła i wody. Są to jednak możliwości dostępne spośród tych opisanych w art. 54 ust Prawa energetycznego, które będą dla właścicieli najbardziej korzystne. Metodę do rozliczenia kosztów zużycia wody i ciepła wybiera właściciel bądź zarządca budynku. Koszty wynikające z przyjętego rozwiązania obciążają więc w odpowiednio wybrany sposób każdą rodzinę i osobę, która korzysta z lokalu we wspólnocie mieszkaniowej. Zazwyczaj jest tak, że wybrana metoda określona jest w regulaminie dla rozliczenia zużycia wody i ciepła przyjętym przez właścicieli lokali mieszkalnych.
W regulaminie tym przyjmowane są zazwyczaj dwie metody dla rozliczeń. Pierwsza z nich to rozliczenie proporcjonalne do zużycia przez poszczególne mieszkania. Druga to uznanie strat za część kosztów wspólnych i rozliczenie tak jak innych kosztów, stosownie do udziałów. Rozliczenie to zawsze zawarte jest w oparciu o umowę i aktualną taryfę zatwierdzoną przez zarządy gmin bądź miast.
Rozliczanie zużycia wody i ciepła we wspólnocie mieszkaniowej i profesjonalna pomoc administracyjna
Warto skorzystać z pomocy firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem i administracją we wspólnotach mieszkaniowych. Jest to o wiele prostsze rozwiązanie niż samodzielne zajmowanie się wszystkimi potrzebnymi kwestiami administracyjnymi i rozliczeniami. To bardzo wygodne zarówno dla zarządcy danej wspólnoty mieszkaniowej, jak i jego mieszkańców. Dodatkowo w skład usługi wchodzi w pełni kompleksowa obsługa techniczna i administracyjna dla danego miejsca. Warto wybrać sprawdzone firmy mające odpowiednie doświadczenie na rynku, takie jak zespół specjalistów NORDHOME Sp. z o.o.
Profesjonalna firma do skutecznego zarządzania i administrowania
Posiadamy zespół wyspecjalizowanej kadry pracowniczej, składający się z doświadczonych specjalistów od nieruchomości, pośredników, doradców, prawników oraz administratorów. Żadne kwestie formalne czy prawne nie stanowią dla nas problemu. Powierzając nam dane miejsce, możecie mieć pewność, że cały potencjał danego miejsca zostanie w pełni wykorzystany. Każde oferowane nam zlecenie jest inne i wymaga od nas całkowicie odmiennego podejścia i rozwiązania. Dzięki naszemu doświadczeniu i wiedzy, możemy wybrać w pełni indywidualne rozwiązania. Zajmujemy się zarówno kwestiami zarządzania, obsługi finansowej, technicznej oraz prawnej budynku i wspólnoty. Jest to więc w pełni kompleksowa